Miltä
kuulostaa valikoitu kattaus viinejä, akaalaisia pienpanimo-oluita, iisalmelaisia
uutuuksia sekä katuruokaa? Näillä eväillä mentiin April Festeillä eli Tampereen
Messu- ja Urheilukeskuksessa viikonloppuna järjestettyjen Supermessujen ruoka-
ja juomaosastolla. Makumatkailun lomassa messuvieraat pääsivät kuuntelemaan
asiantuntijapuheenvuoroja, seuraamaan tanssi- ja musiikkiesityksiä sekä näkemään,
miten samppanjapullo avataan sapelilla. Viisasten juomat kävi napsimassa kuvia ja jututtamassa
yritysten edustajia.
Ruoka-, juoma- ja ohjelmatarjonta houkutteli juhlatilan täyteen väkeä lauantaina. |
”Jos et pidä oluen mausta, et ole maistanut tarpeeksi erilaisia”
Kimmo Kyllönen akaalaiselta Hopping
Brewsters -panimolta kertoi puheenvuorossaan messuvieraille suomalaisen olutkulttuurin nopeasta
kehityksestä ja kannusti hyppäämään ennakkoluulottomasti oluiden maailmaan. Pienpanimot, laadukkaat
tuontioluet ja kotiolutharrastajat ovat nostaneet oluen arvostusta.
”Olut on
kova juttu tänä päivänä. Tärkeintä on makujen, ei humalatilan metsästys. Perinteinen
mielikuva, jossa oluella vedetään kännit ja ruoan kanssa juodaan viiniä, on
aika päivittää,” toteaa Kyllönen.
Kyllönen
kehottaa ihmisiä kokeilemaan rohkeasti erilaisia oluita. Tutut ja turvalliset
kannattaa jättää kaupan hyllyyn ja ostaa muutama pullo jotain uutta – vaikka kivan etiketin perusteella. Jos jokin niistä miellyttää, voi jatkossa etsiä samantyylisiä oluita.
Hopping Brewstersin myyntimies Kimmo Kyllönen (vas.) esittelee panimon ja nettikaupan tuotteita Miikka Murtoniemen laskiessa lisää olutta. |
Hopping
Brewsters on vuonna 2014 perustettu panimo. Pian on vuorossa
siirtyminen isompiin tuotantotiloihin. Panimon väki pyörittää myös Brewcat-nettikauppaa,
joka keskittyy kotioluen raaka-aineisiin ja välineisiin. Myyjä Miikka Murtoniemi pitää mielellään
meteliä Speidelin Braumeister-kotipanimojärjestelmästä, joka vähentää
olennaisesti panemiseen liittyvää käsi- ja aivotyötä. Aivan ilmainen laitteisto
ei kuitenkaan ole, joten onneksi harrastuksen alkuun pääsee halvemmallakin.
Kyllösen mukaan 100–300€ alkuinvestoinnilla tekee jo varsin maukkaita oluita,
jotka laadussa pääsevät hyvinkin samalle tasolle, kuin kaupoissa myytävät
mallasjuomat:
”Panemisen
voi aloittaa helposti valmiilla uutteilla tai spray-maltailla, mutta nykyään
ihmisillä on matala kynnys kokeilla myös kokonaisia maltaita, sillä reseptejä ja
raaka-aineita on hyvin saatavilla. Monille pienpanimoille inspiraatio on tullut
juuri kotiolutharrastuksesta. Vedestä, maltaista, humalasta ja hiivasta saa
aikaan loputtoman makujen kirjon. Jos et pidä oluen mausta, et ole maistanut
tarpeeksi erilaisia.”
Kohtuudella ja säännöllisesti
Olvin
ylipanimomestari Pentti Pelttari
luennoi puolestaan suomalaisen oluen historiasta, valmistuksesta ja tarjoilusta. Perusasioiden
lisäksi hän sivusi myös oluen verotusta, joka Suomessa on erittäin raskasta:
kun meillä olutlitrasta kannetaan veroa 1,51 euroa, ovat vastaavat summat
Virossa ja Saksassa 34 senttiä ja 9 senttiä.
”Kyllä
nykyään olut kannattaa ostaa Virosta, vaikka se olisi pantu Suomessa,” Pelttari
toteaa.
Hintaeron luomat kannustimet näkyvät selkeästi tilastoissa.
Vuonna 2014 virolainen päivälehti Postimees kertoi TNS Gallupin
toteuttamasta tutkimuksesta, jonka mukaan 34
prosenttia Virossa myydystä alkoholista koostuu suomalaisten matkailijoiden ostoksista.
Samassa haastattelututkimuksessa kävi ilmi, että noin 40 prosenttia
suomalaisista ostaa alkoholia Virosta 1-2 kertaa puolessa vuodessa tai
useammin.
Viinaralli
jatkunee myös jatkossa, kunnia siitä kuuluu päätöksentekoperinteelle, jossa kymmenen prosentin ongelma nähdään kaikkia suomalaisia vaivaavana kansantautina.
Pelttarin mukaan olutta kuuluu käyttää kohtuudella ja säännöllisesti, sitä tulee arvostaa. Suurin osa suomalaisista osaa näin tehdäkin. Päättäjien lisäksi myös kansalaisten
on aika katsoa peiliin:
”Ihmiset
voisivat äänestää eduskuntaan muitakin, kuin aina niitä samoja sääntelijöitä.
Kyllä suomalaista alkoholipolitiikkaa tulisi vapauttaa,” panimoalan konkari ehdottaa.
Olvin asiakkaat ovat IPA:n jälkeen osanneet odottaa tämän kevään uutuustuotetta, American Pale Alea. Pasi Suoniemen (vas.) ja Kristian Sjömanin mukaan APA on otettu vastaan yllättävänkin hyvin. |
Viiniasiantuntija Marko Kovero ja Finland Eventsin tapahtumapäällikkö Hannele Nuotio näyttivät, miten samppanjapullo avataan sapelilla. |
Tilaviinibaarissa pääsi maistelemaan useiden suomalaisten viinitilojen tuotantoa. Kankean suomalaisen lainsäädännön vuoksi tuliaisia ei voinut kuitenkaan ostaa kotiin asti. |
April Festin ruokatarjonnassa keskityttiin street foodiin. Pintxo-annosten lisäksi tarjolla oli myös wokkia sekä saksalaisia makkaroita. |
Anne Hyvärinen (vas.), Mirva Mäkinen ja Liisa Färm Tampereen flamencoyhdistyksestä antoivat esimakua heinäkuun lopussa vietettävästä Tampereen Flamencoviikosta. |
Scandinavian Hanks vastasi tapahtuman rock-tarjonnasta. |
Kommentit
Lähetä kommentti