Kyrönmaan vanhassa osuusmeijerissä vuonna
2014 tislauksen aloittanut Kyrö Distillery on ampaissut nopeasti
maailmankartalle. Kaveriporukan kosteassa saunaillassa syntyi idea
ruistislaamon perustamisesta vuonna 2012; nyt Isossakyrössä tehdään maailman
parasta giniä ja suunnitellaan laajennuksia. Vuonna 2022 Kyrö Distillery haluaa
olla maailman tunnetuin ruistislaamo. Viisasten juomat haastatteli
markkinointipäällikkö Mikko Koskista, joka kertoo tarinaa pohjalaisesta
yritteliäisyydestä, cocktailkulttuurin herättämisestä ja rehellisestä
hifistelystä.
Tarinankerrontaa
Kun
kuuntelee Kyrö Distilleryn markkinointipäällikkö Mikko Koskisen kertomusta seudun historiasta, huomaa että firmassa
osataan kertoa tarinoita. Tislaamo on uusin lenkki historiallisessa jatkumossa,
jonka vaiheisiin liittyy onnistumisten lisäksi mystiikkaa, sotaa ja vastoinkäymisiä.
Lähellä sijaitseva Leväluhdan
lähde oli rautakautinen uhri-/hautapaikka, jonka noin sadan vainajan
arvoitus on edelleen ratkaisematta. Talvella 1714 parin kilometrin päässä nykyisestä
tislaamosta käyty Napuen
taistelu päättyi pohjalaisten tappioon ja Oltermanni-juustosta tuttu Kyrönmaan
Osuusmeijerikin joutui lopettamaan toimintansa viime vuosikymmenen lopussa.
Vaikka
tarinassa olisi oivat edellytykset synkkään bluesiin, kuuluu siihen myös
sitkeyttä, määrätietoisuutta, kovaa työmoraalia ja kökkähenkeä. Viimeaikoina se
on saanut selkeästi duurivoittoisen sävyn:
”Kun
nimettiin tämä meidän gini Napueksi, niin haluttiin saada tähän ehkä lievästi
sanottuna katastrofaalisesti menneen Napuen taistelun muistolle sellainen
positiivinen jälkikaiku. Vaikka joskus asiat menevät huonosti, niin joskus ne
saattavat mennä myös hyvin.”
Tislaamon markkinointipäällikkö ja perustajaosakas Mikko Koskinen tarinoi Isonkyrön historiasta ja tuotteista. |
Hyvässä nousussa
Entisessä
meijerissä tislataan nyt maailman parasta giniä. Kysyntää riittää:
”Kaikki
käytännössä menee heti, kun sitä saadaan tehtyä,” kertoo Koskinen. Vuonna 2016
tuleva laajennus oli sovittu jo ennen International
Wine and Spirits Competitionin Gin&Tonic -sarjan voittoa. Kasvaneen kysynnän vuoksi Kyrössä suunnitellaan nyt vielä suurempaa laajennusta.
Kilpailun voitosta on ollut apua sekä kotimarkkinoilla että ulkomailla. Marraskuussa 2015 Suomessa myytiin 20 prosenttia enemmän giniä, kuin vuotta aiemmin. Koko juomakategoria on siis nostanut profiiliaan. Myös kysyntä maailmalla on kasvanut ja tislaamon tuotteita viedään nykyään 15 maahan.
Uusien markkina-alueiden valloitus lähtee parhaiden baarien ja baarimikkojen tunnistamisesta. Tämän jälkeen kiivetään ketjua ylöspäin ja etsitään maahantuojat ja jakelijat. Koskisen mukaan on tavallaan hassua, että alun perin viskitislaamona aloittaneella Kyrö Distilleryllä baarimikot ja cocktailit ovat alusta asti olleet tärkeä osa yrityskulttuuria.
Kilpailun voitosta on ollut apua sekä kotimarkkinoilla että ulkomailla. Marraskuussa 2015 Suomessa myytiin 20 prosenttia enemmän giniä, kuin vuotta aiemmin. Koko juomakategoria on siis nostanut profiiliaan. Myös kysyntä maailmalla on kasvanut ja tislaamon tuotteita viedään nykyään 15 maahan.
Uusien markkina-alueiden valloitus lähtee parhaiden baarien ja baarimikkojen tunnistamisesta. Tämän jälkeen kiivetään ketjua ylöspäin ja etsitään maahantuojat ja jakelijat. Koskisen mukaan on tavallaan hassua, että alun perin viskitislaamona aloittaneella Kyrö Distilleryllä baarimikot ja cocktailit ovat alusta asti olleet tärkeä osa yrityskulttuuria.
”Meidän
ajatuksena oli, että tuotteista pystyisi sekoittamaan cocktaileja”
Kuten GT-kilpailun voitto osoittaa, panostaminen sekoitettavuuteen on kannattanut. Samalla cocktaileista on tullut katu-uskottavia myös sellaisissa baareissa, joissa ne on aiemmin mielletty naisten juomiksi.
”Kuulin
useammastakin paikasta, että ensimmäinen cocktail, mitä siellä on ikinä
tarjoiltu, on juuri tämä Napue
Tonic. Se kyllä lämmittää.”
Pullotettu kesäniitty
Kyrö Distilleryn
tuotteisiin kuuluu rehellinen hifistely:
”Ei tehdä mitään
sellaista, mikä on turhaa loppukokemuksen kannalta. Kaikelle mitä tehdään pitää
olla syy, miksi se ylipäänsä tehdään ja miksi se tehdään juuri Isossakyrössä,”
selittää Koskinen. Kyrö Distilleryn filosofiaan ei kuulu muiden matkiminen. Sen
sijaan luodaan uudenlaisia tuotteita ja hyödynnetään niitä asioita, jotka ovat
Suomessa erityisen hyvällä tolalla. Siksi tärkeässä asemassa ovat puhtaat,
suomalaiset marjat ja yrtit sekä kotimainen ruis.
Kun Kyrö Distillery
alkoi suunnitella ensimmäistä giniään, tehtiin pohjatyö akateemiseen tapaan
kirjallisuutta ja Googlea käyttäen. Oivallus syntyi päätislaaja Kalle Valkosen keittiön pöydän ääressä,
kun tekijät tuoksuttelivat läpi kolmenkymmenen erikseen tislatun yrtin sarjaa.
”Mesiangervon
kohdalla molemmat pysähtyi ja oli silleen vau, tässä on jotain tosi
kesäniittyistä.” Tuoksu heitti Koskisen mielen heti lapsuuteen ja isovanhempien
kesämökille Vehmersalmelle.
Inspiraatiota
ginireseptiin alettiin hakea kesäniitystä, jylhästä kuusimetsästä ja saunasta.
Savuista giniä ei kuitenkaan haluttu tehdä, vaan mukaan otettiin pohjoisia
makuja, kuten tuoreita koivunlehtiä, karpaloa ja tyrniä. Aineksia Napue ginissä on
ruistisleen lisäksi yhteensä 16. Niistä puolet on suomalaisia ja neljännes itse
kerättyjä.
Pohjoinen
estetiikka ja maku ovat olleet johtoajatuksena myös voittoisassa NapueTonicissa. Se rakennetaan Matti Klenellin suunnittelemaan Lempi-tumbleriin ja
koristellaan karpaloilla sekä rosmariinin oksalla. Lantringin valintaan
osallistui yhdeksän baarimestarin muodostama Kyrö Academy, lopulliseen
reseptiin otettiin Fever Treen Indian Tonic.
Isossakyrössä keskitytään niihin asioihin, jotka osataan parhaiten. Rukiista tislaamalla syntyy viskiä ja maailman parasta giniä. |
In rye we trust
Suomalainen
ruis ja sen käsittely ovat olennainen osa Kyrö Distilleryn brändiä. Firman
mottokin on ”In rye we trust”, vapaasti käännettynä ”turvaamme rukiiseen”.
”Me ollaan
parhaita rukiin tislaajia, johtuen siitä, että kaikki meidän tuotteet tislataan
rukiista.” Koskinen kehaisee.
”Tavoitteena
on, että vuonna 2022 me oltaisiin maailman tunnetuin ruistislaamo. Sitä varten
meidän on pakko laajentaa. Tiedetään jo nyt, että viskinteon opettelussa menee
todennäköisesti tämän sukupolven loppuaika – mutta niin sen kuuluukin mennä.”
Kommentit
Lähetä kommentti