Raholalaisessa teollisuushallissa on pullotuspäivä. Kavereiden olutharrastuksesta yli 15 ihmistä työllistäväksi yritystoiminnaksi kasvanut Pyynikin käsityöläispanimo on saanut hiljattain käyttöönsä Nokian panimon vanhan pullotuskoneen. Uuden laitteiston myötä myös keittokapasiteetti on kymmenkertaistunut. Vuonna 2016 valmistumääräksi kaavaillaan puolta miljoonaa litraa. Pitkään myydyin tuote on ollut "eioo"; nyt suunnitellaan uusien markkinoiden valtausta ja aktiivista osallistumista myös ulkomaisiin oluttapahtumiin.
Pyynikin käsityöläispanimon perustajaosakas, olutmestari Tuomas Pere sai kipinän muuttaa oman olutharrastuksensa leipätyöksi
käydessään työmatkalla Yhdysvalloissa ja huomatessaan positiivisen craft beer -kulttuurin elinvoimaisuuden.
Suomessa pienpanimobuumin ensimmäisen aallon toimijoista osa oli osoittanut,
että myös täällä käsityöläisolut voi olla elinkeino. Sosiaaliala oli alkanut ottaa päähän
ja siksi Pere tarttuikin innoissaan tilaisuuteen, kun vaimo Jenni kustansi
panimo-opinnot Turun lähellä ammatti-instituutti Liviassa. Oltuaan vuoden
Malmgårdin Tuomas Markkulan opissa, päätyi Pere Pyynikille panemaan olutta kaverinsa
baarin kellariin.
Aktiiviset osakkaat
Pyynikin käsityöläispanimo oy:n osakeannit saivat heti paljon ihmisiä
mukaan toimintaan. Vaikka osalle sijoittajista investointi panimoon on tapa
panna rahat poikimaan, Pere näkee tärkeämmäksi vetotekijäksi yhteisöllisyyden.
Osakkaat ovat aktiivisesti mukana panimon toiminnassa, heiltä tulee tuoteideoita
ja vinkkejä uusista trendeistä. Äärimmäisen aktiivisen Facebook-ryhmän kautta saadaan
hankittua tarvittavaa tietotaitoa ja vaikka raaka-aineita erikoisoluisiin osakkaiden puutarhoista ja takapihoilta.
Koska pienpanimoiden mainontaa on viime aikoina rajoitettu, täytyy
kysynnän tuotteille syntyä ruohonjuuritasolla. Tässä osakkaat ovat suurlähettiläinä kauppojen ja ravintoloiden suuntaan: ”Päivittäisessä
elämässään jokainen edustaa omaa panimoaan ja kysyy kauppiaalta tai
ravintoloitsijalta, onko Pyynikkiä? Ja jos ei, niin miksi? Se on varsin
helppoa ja yksinkertaista. Siksi me ollaan alusta asti saatu paikallisesti
jalansijaa.”
Kilpailu pienpanimoiden kesken on toistaiseksi ollut veljellistä; sen sijaan mörköinä nähdään isot panimot, ulkomaan tuonti ja niitä suosiva päätöksenteko. Toisaalta hammasten kiristelyssä ja pienpanimotoiminnan mieltämisessä vastakulttuuriksi on oman viehätyksensä: ”Meissä ehkä aistii ikeen alla olemisen ja kapinallisuuden. Se auttaa meitä, on kiva taistella tuulimyllyjä vastaan.”
Kilpailu pienpanimoiden kesken on toistaiseksi ollut veljellistä; sen sijaan mörköinä nähdään isot panimot, ulkomaan tuonti ja niitä suosiva päätöksenteko. Toisaalta hammasten kiristelyssä ja pienpanimotoiminnan mieltämisessä vastakulttuuriksi on oman viehätyksensä: ”Meissä ehkä aistii ikeen alla olemisen ja kapinallisuuden. Se auttaa meitä, on kiva taistella tuulimyllyjä vastaan.”
Enää ei tarvitse myydä vain "eioota".
Laatupäällikkö Heikki Eräsalo
on valmis päästämään matkaan tuhansien
litrojen olutlastin.
|
Kokeilun kautta
Suomalaisten olutmakua määräävät kansainväliset trendit,
jotka päätyvät kuluttajan tuoppiin viiveellä ja monen suodattimen kautta.
Vaikka välittömään tarjontaan vaikuttavat eniten maahantuojat ja suuret
panimot, on myös pienpanimoilla tärkeä rooli testata rohkeasti uusia juttuja ja
olla edelläkävijänä. Yleensä riskin otto kannattaa, toisinaan ei: ”Ainahan maut
ei mene kohdalleen, välillä tulee semmoisia sarjoja, joita ei olisi kannattanut
kokeilla. Se kuitenkin kuuluu tähän.”
Parhaita onnistumisen kokemuksia käsityöläispanimossa on
saatu, kun on syntynyt niin hyvä tuote, että se yllättää itse tekijätkin. Tällainen
oli Perelle ensimmäinen White IPA. ”Taisin huikata pojille, että meistä tulee
miljonäärejä!” muistelee olutmestari vehnäisen uutuuden ensimmäisiä
maistelukokemuksia. Parin vuoden aikana menestystä on riittänyt myös
kilpailuissa. Panimolla tärkeäksi on koettu se, että samoista tuotteista ovat pitäneet
sekä tuomaristo että yleisö.
Pyynikin käsityöläispanimon etiketeistä tutut tonttuhahmot ovat nokialaisen sarjakuvataiteilija Tomi Mikkolan käsialaa. |
Sixpack ja mustaa makkaraa
Peren mukaan suurelle yleisölle IPA on ”se juttu” vielä
seuraavat 3-4 vuotta. Silti osa harrastajista on alkanut kaivata jo uutta
olutaaltoa. Pere arvelee, että sen voisivat muodostaa happamat oluet, kuten
sourit ja saisonit. ”Niistä ei kuitenkaan millään tule niin isoa trendiä kuin
IPAsta, mutta tämä on tietysti vain minun mielipide.”
Pere kertoo ylpeänä käsityöläispanimon uutuustuotteesta, Sessio-sixpackistä.
Eri oluita yhdistelevän lajitelman tarkoituksena on saada kärkituotteiden
lisäksi tutustutettua yleisö myös panimon muuhun valikoimaan ja saada ihmiset
kokeilemaan uusia oluita. Vastaavan idean Pere näki Amerikassa ja halu
toteuttaa se kotimarkkinoilla on kytenyt jo vuosia. Vaikka Pyynikki monen muun
käsityöläispanimon mukana on myynyt sekapakkauksia suoraan asiakkaille jo
aikaisemmin, on Sessio ensimmäinen päivittäistavarakauppaan asti ehtinyt,
yhdessä paketissa myytävä suomalainen olutlajitelma. ”Kiva kokea, että on tehnyt
jotain kulttuurin eteen,” Pere tuumii. Hankkeen onnistumista seurataan tarkasti
alusta asti ja odotukset ovat korkealla. Myyntiluvut auttavat päättämään,
tuleeko uusia settejä lisää. Ideoita ainakin riittää: Pere
väläyttää muutamana mahdollisuutena marjaolutsettiä sekä IPA- ja
portterisarjoja.
Edellisessä haastattelussa gastropub-yrittäjä Sami
Lappalainen kertoi, että kysyntää laadukkaalle, suomalaiselle käsityöläissiiderille
olisi. Pere vastaa, että sellaista on kokeiltukin, mutta ongelmaksi muodostuu raaka-aine.
Käsityöläispanimolla halutaan tehdä siideriä oikeista omenoista muualta ostetun
emosiiderin sijaan. Prosessi on kuitenkin hidas ja kaupallisesti niin haastava,
että se soveltuu paremmin pienerien tekemiseen. Ratkaisu löytyy kenties kompromissista:
pikkuerä tamperelaisista omenoista tehtyä siideriä ja rinnalle emosiideripohjainen
tuote. ”Se voidaan vaikka tamperelaisittain maustaa mustalla makkaralla,” Pere
nauraa.
Kommentit
Lähetä kommentti